onsdag, maj 30, 2018

Inför en vecka


* * *
Så här ser det ofta ut hos oss om söndagarna.

Vi planerar kommande veckas mat.

Inventerar och skriver handlingslista efter ordningen i matbutiken.

Städar kylen och ställer senare in det nya.

Sedan förbereder jag en del av veckans mellanmål.

Flera dagar har Siri dubbla med till skolan.

Alltid dansmellanmål: Keso, kesella, jordgubbssås
(mixade jordgubbar och honung) med hallon och kokos.

Och vissa dagar dadelbollar. Ett paket
majskakor hänger oftast med också.


Energi till mig själv. Kokosbollar. Helt enkelt kokos mixat
med smör, rivet limeskal, ingefära och sötströ.


Just nu äter jag de flesta måltider mejerifria.

Då passar chiapudding på mandelmjölk bra som
förmiddagsmellanmål. Inte min favvo, men mättar bra.

Den dagen jag tar med en burk toppar jag helt
enkelt med hallon och en matsked proteinpulver.

Plus kanel.


Förbereder inför rabarberpaj till bokklubben.

Bakar den på kokossocker, gillar att
det ger en lite mörk och knäckig ton.


Och så Siris dadelbollar med solroskärnor, havregryn,
kakao och kokos. Rullade i lakritspulver.


Ja, så ser det ut.

En samling godsaker att fylla upp kylen med.


Inga kommentarer: