onsdag, oktober 02, 2019

Mitt inre blåser inte bort


* * *
Mitt förra inlägg hade titeln "Om jag skulle bo i något annat".
Så tänker jag om min egen kropp ibland. Om jag skulle bo 
i något annat. Slippa det skruttiga skalet och all värk. Landa
i en mjuk kropp som vill väl. Samtidigt är det den här kroppen
jag har och jag försöker göra det bästa av det.

Den sista tiden har inte varit lätt. Kanske är det inte sämre
än vanligt, men kanske öppnade jag dörren för en massa
känslor när jag var på behandling sist. När nästa tid blev
uppskjuten två gånger var det som om någon drog undan
mattan för en stund. Sedan hämtade jag mig och nu har jag
varit på en återbudstid. Den handlade om ryggen och krampen 
i nacken, men kom också att handla om mycket mer.

Jag fortsätter hela tiden att lära mig mer om mig själv. Och
även om det gungar på flera plan i livet så känner jag starkt att
jag har mig själv inuti. Jag är jag oavsett vad som händer. Och
jag har min Markus och min Siri och hos varandra landar vi tryggt.

Jag tänker mycket på framtiden. Vad jag vill med mina ord och
mina bilder. Kan jag förmedla dem på annat sätt och hur skulle
det kunna se ut. Jag har inga svar, men önskar att jag hade det. 

Försöker ge mig själv samma råd som jag skulle ge till en vän.

Mitt i allt har det gått tre veckor av min hälsosatsning med
personlig tränare på nätet. Det kräver alltid lite extra att komma
igång med ett helt nytt träningsupplägg, men nu tycker jag att
det börjar sitta och passen går snabbare och jag kan lägga på
lite mer vikter här och där. Det är härligt ändå.

Trivs också med upplägget på min kost. Enkelt, vettigt
och bra. Sunt förnuft, skulle jag kunna sammanfatta det med.
När det blåser från flera håll känns det bra att hålla fast i
träningen och maten, att det bara funkar och rullar på. Att jag vet
att jag ger min kropp bra förutsättningar mitt i allt.

De flesta matdagar ser rätt lika ut, förutom middagen som vi varierar
. Jag har inte så stort behov av variation, bara jag gillar det jag äter.

Frukost: Gröt på rostade och mixade havregryn. Blandar i
proteinpulver när den kokat klart. Toppar med blåbär, rostade
solroskärnor med kardemumma och osötad mandelmjölk. Äter
romansallad och glutenfritt knäckebröd med Philadelphia och
tomat med örtsalt på. Dricker två stora glas vatten och två
stora muggar kaffe med iKaffe också. Älskar frukost!

Mellanmål: Keso och kesella med rivet äpple och kanel.

Lunch: Stekt kyckling eller lax med ångkokad sötpotatis
och broccoli. Stekt grönkål och en stor sallad med zucchini,
tomat, vitkål och massa annat. Fetaost, ädelost eller pesto till.

Mellanmål: Majskakor och en frukt eller proteinpudding och äpple.

Middag: Ris och vegangryta, tonfiskbiffar och ris eller
fläskytterfilé-gryta med crème fraiche och grönsaker i ugnen
med Pauluns supermix till. Och alltid sallad.

Kvällsmat: Samma som första mellanmålet, 
men med rostad riven kokos också.

Av de sex målen är nog frukost och kvällsmat mina favoriter.

- - - -

Och även om det tar emot, känns det också fint att sätta ord på hur livet är.

Oktober är min månad och jag är ett äkta höstbarn, men på något vis
tycks det alltid storma på något sätt i livet just den här månaden.

Men det är okej, stormar är en del av livet.

~ och mitt jag, det finns ju kvar i mig hur som helst.

Det blåser inte bort i första taget.


Inga kommentarer: