torsdag, mars 10, 2016

Det blå mellan himmel och hav


* * *
Det var ganska länge sedan vi läste Susan Abulhawas förra bok "Morgon i Jenin" i bokklubben. Genom åren är det en av de böcker som fått allra högst medelbetyg. Mig berörde den mycket och när jag såg att samma författare utkommit med en ny bok var jag snabb med att ställa mig i bibblokö.

"Det blå mellan himmel och hav" handlar också den om Palestinakonflikten. Den utspelar sig dels i byn Beit Daras, belägen i Palestina längs den gamla karavanvägen mellan Egypten och Syrien, dels i ett flyktingläger i Gaza samt i USA.

Jag skulle säga att boken är en berättelse om palestinskt kvinnoliv.

Den är oändligt sorglig, magiskt vacker och rolig. Det är sällan jag skrattar till böcker, men en söndagsmorgon satt jag kvar vid köksbordet efter frukosten. Leslie låg på mattan och bearbetade ett ben, Siri pusslade på andra sidan bordet och jag, jag skrattade högt till flera sidor i boken. Det var en fin stund att spara i hjärtat.

Och så språket, det är otroligt vackert.

Det får bli mitt tips, den här torsdagen i mars.

"Det blå mellan himmel och hav"



Inga kommentarer: