onsdag, juli 05, 2017

Feelgood på sidor


* * *
Sommarläsning. Vilket härligt ord.

Min flicka ägnar sig åt sommarläsning deluxe.
Hon har byggt sig en läshörna på verandan
och där ligger hon ofta i skydd av ett myggnät och
vänder sidor när jag kommer hem från jobbet.

Precis som förra året har hon läst sex lånade biblioteksböcker
och därmed fått kvittera ut en egen bok från bibblan.

I går avslutade vi tillsammans högläsningsboken "Kulla-Gulla".

Själv har jag läst två böcker av Jenny Colgan. 
"Den lilla bokhandeln runt hörnet" och 
"Det lilla bageriet på strandpromenaden".

Det är svårt att finna läsvärd feelgood. Vi gjorde något försök 
i bokklubben i våras, men nja, den boken föll mig inte i smaken.

Jenny Colgans böcker är inte klockrena, men de är rätt mysiga.

Så där så jag har längtat lite efter att gå 
och lägga mig; då infaller min lästid.

Jag noterar att båda böckerna är skrivna efter 
exakt samma recept, men jag köper det
och gillar att läsa om en känsla av vilsenhet i vuxenlivet,
om en rullande bokhandel och ett härligt litet bageri. 

Det finns ytterligare två böcker i serien 
om bageriet, men de sparar jag till hösten.

Nu väntar en tegelsten á dryga sjuhundra sidor.

- - - - - - - - - - -

Men Jenny Colgan, alltså.

Ett litet tips för härlig sommarläsning.


3 kommentarer:

Linda sa...

Läste Det lilla bageriet på strandpromenaden med bokklubben tidigare i år, tyvärr blev det ingen favorit. Tycker också feelgood är svårt så hittar du någon favorit så får du gärna tipsa! :D Är också nyfiken på tegelstenen du läser...

Mari sa...

Tänk att något så till synes enkelt som feelgood är så svårt :) Jag tycker att "Konsten att höra hjärtslag" är fin, kanske inte helt igenom feelgood hos gemene man, men feelgood med mervärde för mig. Men nu är det alltså dags för "Ett litet liv" av Hanya Yanagihara. Har fått otroligt bra recensioner och av det lilla jag läst så gillar jag. Du får gärna tipsa mig om du finner på något bra i skönläsningsväg!

Linda sa...

Åh Konsten att höra hjärtslag! Den fick jag precis av svärmor - åker högst upp på läsa-listan nu! :D Ett litet liv finns också med på den, har också bara hört en massa gott om den så den blir nog bra - trevlig läsning! Och såklart tipsar jag om jag finner någon feelgood-skatt! ;)