måndag, juli 03, 2017

Längre än en helg


* * *
Det var en liten vanlig helg, men den kändes som en slags semester.

Kanske var det solen, och aktiviteterna, som gjorde det.

Lördagen började med hundpromenad i solsken 
och hemmaträning med Siri. Sedan joggade jag och 
hon cyklade till stan för något ärende.
En snabb, svettig löptur förbi massa fotbollsspelande 
barn och deras föräldrar. En levande stad.

Vi åkte till kyrkmarknaden och strosande 
bland knallarna. Köpte drömfångare och parmesanost 
och rostad chili-majs. Tittade in hos en vän och satt i 
hennes lummiga trädgård och drack kaffe. 

Hon bor alldeles intill marknaden, nästan i skuggan av kyrkan.

På kvällen gick jag och Markus ut och åt, bara vi två. 
Satt på uteservering i sol och drack fördrink 
och åt gott. Rarbarbermojito, låter det inte somrigt så säg.

Sedan köpte vi latte to go och strosade genom 
vår stad innan vi cyklade hem och såg tv-serie.

Lyx.

Så blev det söndag och jag var på mammas stuga 
nästan hela dagen. Vi bryggde kaffe och 
tog hundar med och åkte ut med båten.

Sedan snörde jag på mig löparskorna 
och sprang hem genom solblåsten.

När kvällen kom var samtliga i familjen ganska 
skönt möra. Blåst och sol rensar sinnet.

Och plötsligt hade det gått en hel helg, 
som kändes längre än bara en helg.


Inga kommentarer: