onsdag, januari 31, 2018

Träningen för året 2018


* * *
Hade en bra hårdag för inte så länge sedan.

Men sedan var det dags för två flätor
och hårband, min bästa springfrisyr.

Tänker tillbaka på mitt träningsår 2017, men kan bara sammanfatta
det med ordet "rutin". Rörelse och träning är lika självklart för mig som
att borsta tänderna eller kamma håret.

Har blandat löpning med korta snabba crossfit-inspirerade pass.

På så sätt tar träningen inte så mycket tid,
men är samtidigt rolig och variationsrik.

I augusti började jag ett tioveckorsprogram
för att springa milen snabbare.

Tre löppass per vecka, ett med korta intervaller, ett med längre
intervaller och ett längre pass. När jag hade kommit drygt halvvägs
tog jag ett ganska långt träningsuppehåll, på grund av att kroppen
strejkade. Sprang sedan i mål, utan att nå tidsmålet på grund
av att ryggen strejkade.

Nu har jag tränat planlöst ett tag och är sugen på schema.

Så jag tar tioveckorsprogrammet en vända till.
Exakt samma pass, exakt samma upplägg. Det känns
faktiskt bra och jag hoppas på revansch.

Så jag kliver upp på löpbandet som jag nästan gömmer
bakom mig på bilden här ovanför. Och springer, helt enkelt.


Här är jag i "mitt" gym på jobbet. Älskar att det är så
lätt att träna. Lyx att ha anläggningen en spiraltrappa upp.

Under mil-utmaningen ska jag välja ett maratonprogram.

För jag siktar på mitt livs andra maraton lagom till jag fyller 40.
Har lite problem att visualisera. Stockholms innerstad och att
springa i mål på stadion där gick bra, men bergen i Kalifornien
känns så otroligt långt borta. Men förberedelserna är en resa i sig.
Stödstrumpor på flyget? 

En bra massör i San Francisco om
ryggen pajar under resan?

Läser Petra Månströms bok "Det är bara att springa" som är
intressant och lättläst. Henne följer jag på Instagram också,
så det är kul med lite bakgrund. Hade hoppats på maratonprogram
i den, men det verkar inte finnas. Hon har dock en ny bok på gång.
Maratongurun Anders Szalkais löparbok väntar också hemma.
Ett halvår i förberedelser, tänker jag.
Förra gången hade jag ungefär samma tidsplan,
men denna gång är jag en mer van löpare.

Och så tänker jag unna mig lyxen att boka en privat löpcoach
för ett träningspass. Men det sparar jag till det är barmark ute.

Dessutom tittar jag på nya skor, mina gamla är helt utslitna
och då är det lätt att få ont på grund av felaktig belastning.
Och så har jag lovat mig ett par nya löpartajts till nästa tävling.
Älskar mina Kari Traa, men de är en storlek för stora (köpta
i snålhet på rea) så de hasar ner i midjan hela tiden. 

Har kikat lite på Gymshark och följer några influencers som
samarbetar med dem på Instagram. Det är mycket idealet
med persikorumpor och smala midjor, men jag gillar ändå att
de har modeller med former. Som tränar på riktigt.

Så tänker jag kring min träning för 2018. 

Genom att göra den så uppstyrd och med ett tydligt mål hoppas
jag kunna minnas tillbaka på året och hitta guldkorn i form av löppass
i naturen, både ensam och med sällskap. Och så hoppas jag så klart
springa i mål, där vid Lake Tahoe. Jag kanske borde lägga till att
jag även tränar rörlighet och styrka, inte via klassisk styrketräning,
det går inte min rygg med på. Men genom kroppsvikt, genom
hantlar, gummiband och kettlebells. 

Och så stretchar jag såklart.
Ofta framför tv:n hemma.

Att springa, alltså.
Som en löptur ut i världen
& in i mig själv på samma gång.


Inga kommentarer: