lördag, februari 03, 2018

Hjärtar jobbet



* * *
Jag har nog skrivit och sagt det ungefär 
hur många gånger som helst.

Men jag älskar verkligen mitt jobb. Så mycket.

Alla fantastiska människor jag får möta.

Att få väva samman texter, forma bilder och skapa en helhet.

Det gör mig lycklig på djupet varje vecka.

I dagens tidning har jag skrivit om kvinnan som var 
Norrbottens första polis. Hon lämnade självmant föräldra-
hemmet i Finland som åttaåring och kom som krigsbarn 
till Sverige. Senare valde hon att utbilda sig polis, när kvinnor 
äntligen kunde bli poliser och inte enbart polissystrar, 
som titeln var i början av 50-talet.

På ett av sina första uppdrag blev hon utsatt för ett 
våldtäksförsök av en äldre kollega. Det har format hennes 
yrkesliv eftersom hon bestämde sig för att bli expert 
på att utreda just sexualbrott.

Jamen, ni hör ju. Hur häftigt är det inte att få träffa en 
sådan kvinna och lyssna till hennes historia.

Så tacksam.


4 kommentarer:

Catarina sa...

Det var en toppenartikel! Så intressant och vilken kvinna. Måste ha varit fantastiskt att få tillfälle att sitta ner och prata med henne.

Linda sa...

Vilken intressant människa, förstår att du gillar ditt jobb! Själv blev jag så nyfiken på hennes liv att jag genast ställde mig i kö på boken. :)

Mari sa...

Tusen tack, Catarina. Ja det var fantastiskt att få träffa henne. Har pratat med henne efteråt också, känns kul att hon var nöjd med artikeln.

Vad fint att få höra, Linda. Att ens ord landar och leder till en handling. Häftigt! Du får förmedla dina reflektioner när du läst boken :)

Linda sa...

Det ska jag göra! :)