onsdag, februari 14, 2018

Alla hjärtans


* * *
Det finns mycket jag vill ha. Upplevelser att flyga till.
Nya soffor, mjuka sängkläder, snygga springskor och
vackra smycken som gör mig glad. Men så får jag en
akvarell med hjärtan som min dotter målat. Landar i att
jag har precis allt jag kan önska mig.

I min vrå av världen är alla hjärtans dag en finsak.
En anledning till att få ~ och få ge ~ omtanke.


Handlar ett doftljus i rosa marmor
till hon som jag älskar oändligt.

Fixar en omtänksam sak till han
~ som jag också älskar mest av allt.

Om jag lämnar mitt eget alla hjärtans-hörn känner
jag mig mättad av klichén om hur-det-ska-vara.
Alla reklamiga mejl och sms med saker man kan
köpa och ge bort. Klockor, ringar och
resor och hotellnätter. 

Dyra saker, när en extra kram får räcka precis
hela vägen runt jorden. Eller, när att vara snäll med sig
själv är det man mår allra bäst av. En extra lång { varm } dusch,
eller en promenad med en podd i lurarna, möta en vän för
ett glas vin. Eller kanske att göra ingenting.

Alla hjärtans dag är här. 
Jag omfamnar i det lilla.
Tittar på min gåva.

Känner mig rikast i världen.


2 kommentarer:

Linda sa...

Så kloka tankar, uppskattar verkligen hur du alltid fångar essensen i livet när det känns som hela internet numera går ut på att få folk att köpa något. Tack!

Mari sa...

Men åh! Tusen tusen tack <3