torsdag, december 27, 2007

Jag lillan har i famnen ... aj mina biceps

Annandagsmiddag hos svärmor och svärfar med trevligt sällskap. Lilla barnbarnet sov över hos farmor för att mamman - jag - skulle få sovmorgon. Ljuvligt!

Prommade hem med Hemi, som tagit tillfället i akt och sovit sked under täcket med huvudet på min kudde hela natten. Det är lustigt det där, i takt med att min gravidmage växte flyttade hon längre och längre ner mot fotändan i sängen. Nu skulle hon ju ha kunnat flytta upp för länge sedan, för Siri sover nästan alltid hela nätterna i sin egen säng.

Efter dryga nio timmars sammanhängade sömn kravlade jag mig upp och så tog vi en gemensam promenad, jag, hunden, barnet och barnvakten. Lite bytesärenden på stan, en fika och hem till ensamma huset (Markus är i Tärnaby och åker snowboard).

Siri sov till åtta i morse och slumrade bara tio minuter, en kvart, på förmiddagspromenaden. Sedan somnade hon i bilen på väg från stan men ville inte sova vidare när vi kom hem. Vid sex ikväll skulle vi ta en rastningsrunda med Hemi innan Siris sovdags.

Tog pulkan, som är mycket roligare att åka i än vagnen.

Pulkan som man bara kan sitta i.

Förstår ni vart det är på väg? Nästan inget sov i dag ... pulka utan möjlighet att ligga ner i. Javisst somnade fröken. Nere vid Norrstrand. Försökte fixa så hon bananlåg i pulkan, men icket. Det var bara att bära. Efter en stund öppnade jag min dunjacka, för vintertyg mot vintertyg blir för halkigt. Kan inte säga att jag frös heller.

Så jag bar sovande dotter, höll kopplet i en hand och pulkan i andra. Pulkan med rätt kort handtag, så att den slog i min ena häl för varje steg eftersom jag hade handen uppe vid Siris rumpa och då blev ju snöret extra kort.

Jag kan meddela att mina biceps krampade halva vägen. Jag fick andas. Och pausa. Men hem tog jag mig såklart, hade inget annat val.

Armarna skakar fortfarande. Ska nog inte bära så mycket mer ikväll. Och yogapasset får nog vara.

Inga kommentarer: