onsdag, januari 06, 2016

Årssammanfattning 2015


* * *
Vi startar den här kalla minus-tjugotre-förmiddagen med en nyårsbild på en älskad och en årssammanfattning.

Här kommer 2015 års tillbakablick.

Årets projekt:
Jag tycker att 2015 haft ett ganska skönt flyt, utan större projekt.
Sådana tider behövs också.





Årets händelse:
Att resa. På nästa punkt skriver jag om årets resa. Men det var också häftigt att få se Österlen, Höganäs, Christiania, en glimt av Köpenhamn, Turning Torso och en massa annat i södra Sverige och Danmark.






Årets resa:
Det känns som evigheter sedan nu, men Koh Lipe och Hua Hin i Thailand. Jag har sällan känt mig så tillfreds och genuint lycklig som när jag fick gå hand i hand med min man längs stranden. Precis så klyschigt, men alldeles underbart var det.


Årets slit:
Den första omplaceringshunden som vi hittade och gärna ville ta, men sedan inte fick. Det gjorde mig så omotiverat ledsen. Vi saknar så en hund, men det vänder vi på i år. Sedan är det klart att jag sliter med ryggen, men jag tycker ändå att 2015 varit rätt slit-fritt. Det är ju fantastiskt att konstatera.



Årets plagg:
Jag köpte två perfekta svarta byxor. Och två stora stickade tröjor med halvpolo, vilka jag älskar. Båda grå. Se där så rolig jag var.



Årets köp:
Det som jag är allra mest glad över är nog saker jag fått. Ett fantastiskt strykjärn som förgyller mina pysselstunder. Elfilten. Elcykeln. iPhonehållaren när jag tränar.









Årets tv-serie:
Just nu ser vi Bron, och den gillar jag utan att vara förtrollad. Suits har jag kanske gillat mest. Annars har jag bland annat sett Mad Men, Homeland, Downton Abbey och Poldark.











Årets bok:
Jag gillade "Högläsaren" av Bernhard Sehlink, den varma, perfekt mysiga och lite mystiska "Konsten att höra hjärtslag" av Jan-Phillip Sendker, jag berördes av mexikanska "En bön för de stulna" av journalisten Jennifer Clement samt boken "Själarnas resa, fallstudier om livet mellan liven" av forskaren Michael Newton.

En serie jag måste nämna är Cecila Samartins serie om Señor Peregrino. Den första boken älskade jag, den andra var okej och den sista, som jag nyss läste, skulle jag faktiskt beteckna som katastrofalt dålig.











Årets film:
Vandringsfilmen "Wild", barnfilmen "Paddington", Angelina Jolies "Unbroken" som utspelar sig under andra världskriget och på samma tema "The imitation game".

Årets musik: 
Adele, Sia och Håkan Hellström. Massa gamla klassiker.




På jobbet. Med hörselkåpor.

Årets sorg:
Att mitt jobb förändras, den tunga period som varit under hösten när känslan av att man älskar sitt jobb byts mot något annat, även om det kanske är tillfälligt. Inte-vetandet.




Något du saknade 2015 som du vill ha 2016:
Ett mål med träningen. Och det har jag ju nu.

Största misstaget:
Fortfarande. Jag tror på lärdomar, inte misstag. Men kanske alla gånger jag inte lyssnat ordentligt på mig själv.

Vem saknade du:
En hund i familjen. Det ska vi se till att ordna nu.

Tankar inför 2016:
Bli valpförälder, springa maraton. Tänka på hur jag vill använda mitt skrivande.


Inga kommentarer: