lördag, december 19, 2015

I fjärde advent





* * *
Fjärde advent-helgen. Det blommar jul i huset.

På nedervåningen sitter Siri och hennes vän och dekorerar varsitt litet pepparkakshus. De har öppnat varandras julklappar och jag njuter av att höra dem småprata och skratta med varandra.

Snart ska de få risgrynsgröt till lunch.



Förra helgen bakade vi snöflingor av lufttorkande lera. Degen var väldigt smidig att jobba med. Vi kavlade över loppisfyndade dukar för att få mönster. Gjorde hål med sugrör och lät dem torka över veckan.

Nu är de vita och fina (de vitnar när de torkar) och ska få hänga i granen.



Några av flingorna hamnar på paket också.


I somras köpte jag mallar på djur och kottar när vi var i Stockholm. Då kändes julen långt borta, men nu är det fint att plocka fram och dekorera paket.

Snabbt går det också.


Någon snögubbe som säger god jul blir det också. Jag byggde upp cirklarna med dubbelhäftande tejp emellan, för att få lite skugga och distans.


Och så fick vi ett så vackert julkort i brevlådan.

Tusen tack!


Och till sist tänkte jag visa granarna av trä och björk.

Rivet papper. Björkfötter och blompinnar.

En idé jag längtat efter att få genomföra.



Till toppstjärnor klippte jag in några grenar från häggmispeln utanför. De var så sega så de gick bra att böja i form.


Så här är vi, i fjärde advent. Med huset fyllt av skratt och smält socker och pysselprojekt. 

Precis som vi vill ha det.


Inga kommentarer: