onsdag, augusti 29, 2018

Att rensa ut det sista


* * *
Tidigt i våras letade jag efter något i garaget. Kanske var det
några av mina barndomsböcker jag ville ta in till Siri. När jag tänker efter
fyndade jag nog "Momo eller kampen om tiden" som jag bar med in.

- - - -

Det var också då jag insåg att vi hade fyra
kartonger med barnsaker och kläder kvar.

Jag ställde ner dem på garagegolvet, med
ambition att titta igenom ... någon gång.


Punkten "Titta igenom kartongerna" följde mig genom
sommaren och blev en sak att bocka av under semestern.


Den här förklädesklänningen sydde jag till
Siri en jul och den fanns i en av lådorna.


Den sista semesterveckan hjälpte Siri mig att gå igenom allt.

Vi gjorde en hög för släng, en för ge till second hand,
en för ge till kompis och en för sådant vi verkligen vill spara.


Julklänningen har jag kvar. Likaså kläderna Siri åkte
hem från BB i. Och Pippi-bodyn som Markus köpte till henne
och som hon åkte till sin första fest i. En morgonrock som min
mamma sytt och några fler plagg finns också kvar.

Annars är det rensat nu. Fyra kartonger har blivit en halv. Med kläderna,
någon leksak och barnböcker. Det känns skönt och lätt om hjärtat.

Och ge bort till kompis-högen är noga tvättat och hopvikt
i papperskassar. Känns fint att ge vidare. Har så mycket minnen
kring alla mysiga plyschplagg. Känner i hela mig hur det var att
krama förskoleflicka med rosiga kinder och mjuk plyschtunika.

En svag doft av grillrök och blöta barnpussar.

Bästa!


1 kommentar:

Sandra ~ Diagnos:Kreativ sa...

Åhh, jag har gjort precis samma i sommar med min tolvårings alla kläder. Slänga, skänka & spara.