fredag, augusti 31, 2018

Ord på olika sätt


* * *
Att samla människors ord och berättelser i text är bland det
bästa jag vet. Och att sätta egna funderingar och upplevelser
i bokstäver har varit naturligt sedan jag skrev dagbok som liten.

När man arbetar med text till vardags händer det att folk tror att man
är bra på att skriva tal också. Men för mig är det en helt annan värld.
Visst, jag har pratat om mitt skrivande några gånger och föreläst för
klasser om källkritik. Men helst låter jag det skrivna ordet tala för mig.

Däremot tycker jag mycket om att gå på föreläsningar.
Senast lyssnade jag till Lovisa Sandström när hon
pratade om hälsa och hållbar livsstil. Det ger så mycket
att höra röstläge och se kroppsspråk. Känna energin.

En period lyssnade jag till alla författare som besökte den
lokala kulturföreningen för att prata om sina författarskap.
Mycket var intressant, men där märks tydligt att talang för
att skriva och talang för att prata inte behöver höra samman. 

En person som jag följt länge på olika sätt, både i blogg,
böcker och i sociala medier är favorit inom både yoga och
yogaböcker. Om någon skulle boka Malin Berghagen
som föreläsare
här i närheten skulle jag gärna gå.

För att göra just det. Känna energin och se vad hon
förmedlar när ord och kroppsspråk vävs samman.


Inga kommentarer: