onsdag, augusti 22, 2018

Det var en helg


* * *
Den här sommaren känns det som om jag gått runt på:

1) Shorts

2) Linne

3) Bikini

4) Träningskläder

Med ständig sommar och semester skulle nog garderoben
vara betydligt mindre. Har helt pausat från sådant jag annars
gillar, som att kombinera ihop färger och olika material,
paljetter mot grovstickat, sammet mot läder, och bara dragit
på mig samma shorts varje morgon. Skönt för några veckor!

Men i lördags hade vi höstfest med en av bokklubbarna.
Jag lade omsorg på att göra frisyr och sminka mig. Mötte
en nästan ny person i spegeln. Vi träffades på Saras
fantastiska veranda och åt lika fantastisk mat (sallad
med mango, avokado och cashew samt rödbetor i ugn
med fetaost och mandlar är mina nygamla favoriter).
Sedan pratade vi sommarläsning och valde höstens första
gemensamma bok. Cyklade hem genom ett höstmörkt
och duggregnande Piteå och andades luft djupt ner i lungorna.

Om söndagen bytte jag finfrisyr och klänning mot löparkläder.
Det var dags att göra 29 kilometer i springskor. Jag sprang
i jämnt takt, njöt av att känna kroppen hålla genom alla kilometrar.
Lyssnade på poddar de första 21 kilometrarna. Pausade hemma
vid brevlådan för att fylla på sportdryck i vätskebältet och fick
sedan sällskap av bästa hejaklacken (Siri) de sista åtta.

Har en fot som krånglat lite (kanske överbelastad?)
och nacken som är opålitlig, men annars känns det häftigt
att känna löpningen utvecklas och förändras. Det är nog första
gången jag riktigt upplever att det är så. Att jag orkar trycka
på ibland, att jag orkar justera hållning och andning.

Så var min helg, med finklänning en dag
och svettiga löparkläder nästa.

Med variationen, uppskattar jag båda lika mycket.


Inga kommentarer: